5 trendów Product Engineeringu
W dzisiejszym wydaniu porozmawiamy o kilku kluczowych trendach, które obserwuję coraz częściej wokół tematu Product Engineeringu. Jednak zamiast omawiać wieści z za oceanu, skupię się na tematach, na które z naszej, polskiej, perspektywy warto zwracać uwagę.
Do każdego trendu dorzucam kilka odnośników do materiałów pogłębiających temat – trudno w ramach jednego newslettera opisać je wyczerpująco. .
1. Platform Engineering
Rozpocznijmy od samego dołu ⛏️
Przy pewnej skali zespołowej możemy zauważyć powtarzalność pewnych problemów, zarówno technicznych jak i biznesowych, w obszarach takich jak:
Infrastruktura
Konfiguracja CI/CD
Obserwowalność i monitoring
Zarządzanie tożsamością i autoryzacja
Współdzielone możliwości biznesowe
Na ratunek przychodzi zaproponowany w książce Team Topologies koncept Platform Team. Służy do adresowania współdzielonych tematów zespołów produktowych. Klientem takich zespołów platformowych są w tym podejściu zespoły produktowe. Solidne przedstawienie koncepcji znajdziecie w artykule The Rise of Platform Engineering:
Czym Platform Team różni się od starego dobrego działu infrastrukturalnego?
Zespół platformowy może być, ale nie musi być koniecznie wykorzystywany przez zespoły produktowe.
Zespół platformowy może działać również w trybach Collaborationi Facilitating, pomagając poznawać potrzeby i uczyć inne zespoły.
Zespół platformowy może realizować biznesowe funkcje, np. udostępniać bazowe dane do przetwarzania innym zespołom.
Jak oceniam zastosowania Platform Engineering?
Przy pewnej skali trudno znaleźć lepsze rozwiązanie. Wiedza o wszystkich technicznych zagadnieniach jest nie do wyskalowania w zespole.
Firmy, które prawidłowo wdrożą Platform Engineering zwykle będą w stanie jeszcze szybciej wdrażać swoje usługi.
Firmy, które nieprawidłowo wdrożą Platform Engineering najprawdopodobniej wrócą do starych dobrych silosów Eng / Infra, czyli w efekcie będzie jeszcze wolniej.
Materiały dodatkowe:
Platform Engineering w 5 minut
Platform Team APIs - Foundation for Innovation
Platform Engineering: what is it and why do you need it? https://www.getport.io/blog/platform-engineering
2. AI inżynierskie i produktowe
AI wszedł szturmem w nasze życie. O narzędziach takich jak ChatGPT, czy Midjourney pisze się już nawet lokalnych gazetach.
Z perspektywy wykorzystania sztucznej inteligencji w tworzeniu produktów cyfrowych, warto zwrócić uwagę na dwa zagadnienia:
Inżynierskie – podnoszenie tempa i jakości dostarczania.
Produktowe – usprawnianie pracy biznesowej nad produktem.
W pierwszym przypadku, temat jest wysoce eksploatowany przez coraz to kolejne pojawiające się na rynku narzędzia. GitHub Copilot, czy Tabnine pomagają szybciej pisać kod i popełniać mniej błędów. Scribe i Mintlify pozwala łatwiej zarządzać dokumentacją. Do ChatGPT z łatwością można znaleźć gotowe prompty które maksymalnie przyśpieszają rozwiązywanie problemów technicznych.
Jednocześnie AI na naszych oczach zmienia obszar pracy produktowej. Dużo o tym pisze Leah Tharin na swoim, poświęconym sztucznej inteligencji, kanale Substack - AI-Tea. Również w obszarze Product Managementu powstają gotowe narzędzia oparte o AI. Pozwalają np. przyśpieszyć gromadzenie i przetwarzanie informacji na podstawie spotkań klienckich - Otter czy TLDV. Mamy też gotowe prompty, które upraszczają pracę Product Managera.
Jak oceniam zastosowania AI w branży?
Firmy wykorzystujące AI do swojej codziennej pracy zyskają znaczną przewagę w stosunku do tych, które tego nie robią. Tempo pracy jest nieporównywalnie szybsze.
Problemem, z którym będzie trzeba się zmierzyć, są kwestie bezpieczeństwa i prywatności. W części firm mogą nawet całkowicie zablokować wdrożenie technologii.
To natomiast doprowadzi do powstania kolejnego poziomu Shadow IT, z którym firmy będą się zmagać przez długie miesiące.
Materiały dodatkowe:
How generative AI is changing the way developers work https://github.blog/2023-04-14-how-generative-ai-is-changing-the-way-developers-work/
AI forces Scaleups back into Startup Mode
3. Koncentracja na rezultatach biznesowych
To jest zmiana, która do nas wchodzi powoli, ale za oceanem dzieje się już na dobre.
W ramach zespołów produktowych zaczynamy
wychodzić ze skupienia jedynie na dostarczaniu rozwiązań (outputs),
skupiać się na osiąganiu rezultatów biznesowych (outcomes that drive business results).
Przykład od siebie z firmy opisał w wywiadzie o Opportunity Solution Tree Rafał Makara. Dużo o takich zmianach pisze też Piotr Kacała w swoim zbiorze wiedzy produktowej Product Blocks. Nie jest to temat wyłącznie firm produktowych – to pokazuje Wiktor Zołnowski, CEO software house’u Pragmatic Codes, swoimi materiałami w newsleterze Pragmatic Product Development.
W mojej ocenie:
Firmy idące w stronę podejścia opartego na celach, będą w stanie szybciej walidować potrzeby i dostarczać bardziej dopasowane rozwiązania.
To z kolei skróci pętlę zwrotną Product <-> Klient i umożliwi firmom jeszcze lepiej spełniać wymagania klientów.
Firmy, które nie wezmą tego pod uwagę długofalowo zaczną tracić swoich klientów.
Materiały dodatkowe:
Should Product Managers Focus on Outcomes over Outputs? https://productschool.com/blog/analytics/product-managers-outcomes-over-outputs
What is Product Development and Why Does it Matter? https://taplytics.com/blog/what-is-product-development/
4. DX – Developer Experience
Temat Developer Experience jest dosyć silnie powiązany z Platform Engineering, ale zdecydowanie nie są to te same pojęcia.
W tej domenie chcemy się skupić na podnoszeniu efektywności i jakości pracy developerów. Nicole Forsgren (autorka książki Accelerate), w swojej pracy DevEx: What Actually Drives Productivity, opisuje następujące parametry kluczowe dla DX:
Jak można podnieść DX w organizacji? Pomocne mogą być następujące praktyki i narzędzia:
Aktualizowana dokumentacja i procesy onboardingu.
Nowoczesne narzędzia pracy, z wykorzystaniem chmury.
Dostępne od ręki metryki logi i inne i informacje o produkcie
Skupione na wymianie doświadczeń community developerskie wewnątrz firmy
Kultura pracy minimalizująca rozproszenia i pomagająca wejść w flow pracy.
Ciekawym przykładem praktyk Developer Experience w organizacji chwali się, w Tech Podcast, polskie Allegro. Nie oznacza to jednak, że DX sprawdzi się tylko w dużych organizacjach. Arkency, niewielka firma Ruby, dzieli się swoimi doświadczeniami ze stosowania tych praktyk na łamach podcastu DevSession. Software House Vazco opowiada natomiast, na blogu heprotocol.it, jak dba o wydajność swoich programistów.
Jak oceniam wzrost popularności Developer Experience?
Przy optymalizacji metryk DORA, konieczna będzie równoległa optymalizacja Developer Experience.
Koncentracja na DX umożliwi firmom efektywniejsze skalowanie pracy zespołów.
Technologie chmurowe uproszczą implementację DX, ale nie naprawią problemów związanych z kulturą pracy.
Materiały dodatkowe:
Inside Look: Measuring Developer Productivity and Happiness at LinkedIn https://engineering.linkedin.com/blog/2023/inside-look–measuring-developer-productivity-and-happiness-at-l
GitHub - Developer experience: What is it and why should you care? https://github.blog/2023-06-08-developer-experience-what-is-it-and-why-should-you-care/
5. Internet of Things
Temat „internetu rzeczy" towarzyszy nam już od pewnego czasu, zarówno w na co dzień jak i w pracy zawodowej, nie wydaje się więc żadnym powiewem świeżości. Z drugiej strony coraz częściej widzę próby wdrażania jego nowych zastosowań. Wydaje się, że technologia powoli wchodzi na Plateau of Productivity, po chwilowym upadku zbyt dużych wymagań ze strony firm.
Z czego to wynika? W grę wchodzi zarówno aspekt techniczny, jak i produktowy.
Od strony technicznej:
Koszty sprzętu maleją, a jego moc rośnie.
Internet staje się tańszy, szybszy i bardziej dostępny.
Stabilizują się protokoły komunikacyjne.
Rozwijamy świadomość w zakresie zabezpieczania sprzętu.
Od strony produktowej:
Pojawiają się dodatkowe możliwości biznesowe, np. edge computingu, które przy słabszym sprzęcie nie były możliwe.
AI już dziś zaczyna ułatwiać tworzenie oprogramowania, ale na niewiele się zda w zakresie automatyzacji kwestii sprzętowych. Spółki będą się starały konkurować w nowych niszach.
Rynek 100% cyfrowych SaaS staje się coraz bardziej przesycony – trudno jest wymyślić kolejną usługę i sprzedać ją klientom. Połączenie działań w świecie fizycznym i wirtualnym jest czymś świeżym, z dużym polem do rozwoju.
Na polskim rynku powstaje jest coraz więcej firm oferujących, bądź wykorzystujących IoT np. w rolnictwie , logistyce , przemyśle , sprzedaży detalicznej . Z doświadczenia mogę dodać, że w małej firmie, należącej do mojej rodziny, wszystkie sprzęty produkcyjne są aktualnie zarządzane zdalnie. Nie byłoby to możliwe bez wbudowanych komponentów IoT. W branży spożywczej SmartLunch stworzył SmartBox, który pozwala pracownikom na zamawianie obiadów na halach produkcyjnych. Patrząc na wykorzystanie w szerszej skali, Żabka otwiera coraz więcej samoobsługowych sklepów, mocno wykorzystując IoT.
Jak w mojej ocenie będzie się rozwijać nowoczesny rynek IoT?
Poszerzy to skalę odpowiedzialności typowego zespołu produktowego – pojawi się potrzeba wydzielenia ról odpowiedzialnych za kwestie sprzętowe.
Na rynku pojawią się firmy, które będą chciały konkurować z istniejącymi SaaS, właśnie pod względem obecności w świecie fizycznym.
Pożyjemy zobaczymy 😉
Materiały dodatkowe:
Azure IoT for retail - https://azure.microsoft.com/en-us/solutions/industries/retail/iot
10 relevant IoT trends in 2023 - https://www.loriot.io/blog/IoT-trends-2023.html
A Ty, jakie zmiany obserwujesz ostatnio w product engineeringu? Jak sądzisz, co będzie następnym dużym trendem? Daj znać, odpowiadając na tego emaila!